Thursday, July 9, 2009

Senarai Semak Untuk Menghadapi PMR '09

Masa semakin terhad. Bilangan matapelajaran yang telah didaftarkan untuk peperiksaan agak banyak. Tajuk yang perlu diulangkaji berlambak. Kemudian banyak juga yang kurang difahami. What should I do. What ? What ?

Usah mengamuk, ada jalan keluar. Buat satu checklist bagi setiap subjek yang bermasalah. Bagaimana ?. Ini caranya:

1. Buat satu senarai semua topik yang termaktub dalam silibus peperiksaan anda bagi sesuatu subjek. Katakan subjek K semuanya ada 14 topik.

2. Atur topik mengikut kategori tertentu. Kategori ini mungkin dari segi (1) Topik paling tidak difahami, sederhana difahami, dan paling difahami atau kategori (2) Topik yang paling penting (maknanya kemungkinan keluar dalam peperiksaan amat tinggi) kepada topik yang paling tidak penting.

3. Kemudian buat satu jadual meliputi: (i) Topik mana dulu perlu diperkemaskan untuk seminggu atau dua minggu akan datang dan seterusnya hingga dua tida minggu sebelum peperiksaan. Kemudian setelah anda kenalpasti topik mana dan bila kena ulangkaji, maka lakukanlah apa yang dirancangkan.

4. Baca buku ulangkaji yang berbeza penerbitannya (bukan Penerbit Sasbodi atau Shortman sahaja, mungkin rujuk juga penerbit lain seperti Fajar Bukit, Nadilmu dsb — jangan beli buku dari semua penerbit itu, berkongsi dengan kawan, jimat duit !), tanya kawan, rujuk guru dan sebagainya semuanya bertujuan untuk memastikan topik yang perlu difahami dikuasai sebaik mungkin sementara ada kesempatan.

5. Oleh kerana ia melibatkan banyak matapelajaran, justeru banyak tajuk, maka buat perancangan yang lebih terperinci. Jangan bimbang ambil masa dua tiga jam pagi esok atau petang lusa dan rancang dengan bijaksana. Kata “mereka yang gagal merancang sebenarnya merancang untuk gagal” !

YANG PENTINGNYA, pastikan anda merancang aktiviti ulangkaji dan latihtubi secara berkesan agar pembelajaran tidak berat sebelah. Macam mana berat sebelah ? Ya lah, topik dan subjek yang diminati (yang anda sukakan guru subjek itu) anda buat lebih ulangkji sehinggakan mana-mana subjek atau topik yang kurang diminati terabai secara relatifnya. Ingat target kita ialah mendapat sebanyak mungkin “A” (kalau boleh semua “A”), jadi pandai-pandailah rancang aktiviti ulangkaji anda pada masa yang terbatas ini.

Selamat mengulangkaji.

0 comments:

Kata Mutiara

Tunjang Sekolah

Alang-alang sampai...Jom jadi geng kami...Nk Sign...

Barisan Guru Yang Ceria

Barisan Guru Yang Ceria

Barisan Disiplin Sekolah

Barisan Disiplin Sekolah

Bila guru berlawan senyuman

Bila guru berlawan senyuman

Masa mereka belajar di 'U'

Masa mereka belajar di 'U'

Dilayan ba kalau kau...

Jumlah Pelawat


 

Design by Amanda @ Blogger Buster